Quan planificàvem el viatge a Flandes, mirant guies, blogs i Viquipèdia, ens va cridar l’atenció una ciutat. No és la més visitada de Flandes i no en sabíem gaire cosa. A mesura que ens informàvem, les ganes d’anar-hi anaven en augment. Va ser un encert passar-hi un dia sencer. De fet, si ens perdem a Flandes, busqueu-nos a Anvers.
Aquesta ciutat ho té tot. Un petit centre històric remarcable, un immens port amb una activitat frenètica, un barri dedicat a la venda i tallat de diamants, arquitectura art-nouveau de gran nivell i uns edificis moderns impressionants. Què més es pot demanar?
Està a tan sols 45 minuts de Brussel·les. I només arribar, ja tenim una meravella per veure: l’estació central d’Anvers. És un impressionant edifici de pedra, d’estil eclèctic, que data de finals del segle XIX. Hi destaca per sobre de tot una volta d’acer i vidre de 185 m de llarg i una alçada de 44 m. Està considerada una de les estacions de tren més boniques del món. Tot l’embolcall (façanes i volta) es manté intacte, però l’interior va ser reformat a fons per adaptar-se als nous trens d’alta velocitat, convertint-la en una estació moderna i funcional.
En front de l’estació hi ha el barri dels diamants. Anvers concentra el 80% del comerç mundial de diamants en brut i, en aquest barri, es mou tot aquest mercat. Tradicionalment, el negoci ha estat en mans de comerciants jueus ortodoxes, que es continuen veient pels carrers amb la seva tradicional vestimenta negra, barret i tirabuixons.A dia d’avui, també hi ha molts comerciants d’origen indi. Els carrers on es veu més moviment són Hoveniersstraat i Schupstraat. És fàcil trobar grups de gent fent tractes al mig del carrer, davant dels edificis.
Un cop hem donat un volt pel barri, en dirigim al nord cap al beguinatge (Rodestraat 39). Està una mica lluny, així que ha arribat el moment de provar el servei de bicicletes de la ciutat. Es pot reservar prèviament via web a https://www.velo-antwerpen.be Només costa 4€/dia i permet fer recorreguts d’un màxim de 30 minuts, deixant la bicicleta a una de les múltiples estacions escampades per la ciutat. Veureu que és molt fàcil. De fet, son el mateix model de bicicleta que teníem fins no fa gaire a Barcelona.
El beguinatge d’Anvers és el més petit que vàrem visitar, però absolutament encantador. Conserva els seus carrers amb llambordes, totes les cases, l’església, un petit jardí central i el seu mur perimetral. Si no sabeu què és un beguinatge, mireu el nostre post aquí
Es va construir l’any 1545, després que el beguinatge situat al sud de la ciutat fos destruït. L’última beguina, Virginia Laeremans, va morir l’any 1986. I actualment són cases privades de ciutadans d’Anvers. S’hi pot accedir lliurement i té la particularitat que, a més de les cases que envolten el jardí, també es va construir un carrer secundari per poder acollir un major nombre de beguines.
Sortint d’aquí, també en bicicleta, ens apropem a una de les zones que estan tenint una major transformació en els últims anys. És la zona del port més pròxima a la ciutat (Eilandje). Aquí hi trobem un espectacular edifici, que acull les oficines de l’autoritat portuària, obra de l’arquitecta iraquiana Zaha Hadid. Malauradament, aquesta gran arquitecta va morir l’any 2016, poc abans de que acabés l’obra.
Un altre edifici destacat a Eilandje és el Museu MAS, de 60 m d’alçada i revestit amb pedra de marès vermella i uns panells de vidre corbat. Es pot pujar gratuïtament a la teulada, des d’on es tenen unes fantàstiques vistes de la ciutat. A l’interior hi ha diverses exposicions. Algunes són gratuïtes i d’altres de pagament. Però si una cosa hem de destacar per sobre de tot, és l’àrea d’estudi ubicada a la vuitena planta. Aquí hi ha taules i cadires per poder estudiar, llegir o passar l’estona, amb wifi gratuïta, amb unes vistes espectaculars de tota la ciutat.
De camí a la Grote Markt, també en bicicleta, ens trobem amb l’església de Sant Carles Borromeu. Aquesta església barroca data de l’any 1621 i tenia un interior molt ornamentat, amb uns frescos al sostre obra de Rubens. Malauradament, un incendi a l’any 1718 els va destruir. A l’interior hi destaquen els confessionaris de fusta tallada.
Com totes les ciutats flamenques, Anvers té una Grote Markt (plaça Major), amb dos edificis destacats. La Catedral i l’Ajuntament. La catedral és d’estil gòtic i es va acabar l’any 1521, després de 169 anys de construcció. El seu campanar, amb 123 m d’alçada, és el més alt de tot Flandes. A dins hi trobem vàries pintures de Rubens.
Al carrer lateral, al nº 16 d’ Oude Koornmarkt hi ha l’entrada al passatge Vlaeykensgang. Data de l’any 1591 i és com fer un viatge al passat només passar per sota de l’arc d’entrada. Està intacte i és un bon lloc per descansar una mica.
Tornem a la Grote Markt, per veure l’Ajuntament del 1565, d’estil manierista i amb influències italianes i flamenques. La façana principal, farcida de banderes, mereix una mirada detinguda.
Si ens arribem a la vora del riu Escalda, hi trobem la construcció més antiga de la ciutat, el Het Steen (castell). És del segle XIII, i ha patit diverses intervencions que han fet que perdi el seu valor històric. Tot i així, el seu emplaçament fa que sigui molt fotogènic.
Resseguint el riu en direcció sud, ens trobem amb el túnel de Santa Anna. En el moment de la seva construcció va ser una gran obra d’enginyeria. És un túnel per a travessar el riu Escalda, de 600 m de longitud i a 30 m de fondària. S’hi pot accedir per un ascensor de gran capacitat, però és millor baixar utilitzant les escales mecàniques de fusta, originals del 1933. Un cop a baix, la vista no dóna per veure el final. Recomanem que passeu a l’altra banda i sortiu a veure les vistes de la ciutat.
Tornem un altre cop a la ciutat i arribem a la casa-museu Plantin-Moretus (Dm-Dg 10:00-17:00 8€). Nosaltres no hi vam poder entrar perquè era massa tard, però diuen que val molt la pena. És un edifici del segle XVI on hi havia l’impremta més antiga del món. El conjunt és l’únic museu que forma part del Patrimoni Mundial de l’Unesco.
Ara toca tornar a agafar la bicicleta, allunyant-nos del centre en direcció sud, per veure un parell de façanes d’edificis d’estil Art-Nouveau. El primer és el Help U Zelve (Volkstraat 40), construït l’any 1901 per a ubicar-hi la seu del partit socialista. Hi destaquen uns mosaics de treballadors del camps, nus.
L’altre edifici, el ‘t bootje (Schildersstraat / Plaatsnijdersstraat), té una ornamentada façana que inclou la proa d’un vaixell, a mode de tribuna, a la cantonada. Us heu de passar una bona estona mirant-lo per no perdre cap detall. És un edifici singular.
Novament amb bicicleta, us podeu apropar a un dels edificis més moderns de la ciutat. El Palau de Justícia és una altra construcció singular, obra de l’arquitecte Richard Rogers, que destaca per les teulades de titani en forma de vela. Al tractar-se d’un edifici immens, és difícil veure’l amb prou perspectiva. Tot i així, val la pena donar-li una ullada.
D’aquí ens traslladem al barri de Zurenborg, famós per tenir una gran concentració d’edificis d’estil Art-Nouveau. Està a 4 km, però amb bicicleta hi sereu en un tres i no res. pel camí passareu pel barri on viu la comunitat jueva. No cal que us diguem els carrers, perquè veureu que van vestits de manera tradicional. En arribar a Zurenborg, hi veureu molts edificis interessants. Però els més destacats estan a Waterloostraat.
I això és tot. No ens direu que no hi ha coses a fer, a veure i a viure en aquesta ciutat. Per això, si ens perdem per Flandes, busqueu-nos a Anvers. Ah! Si feu la ruta que us hem marcat, no heu de tornar cap a l’estació central. El barri de Zurenborg té l’estació Antwerpen-Berchem allà mateix, podeu agafar el tren que us portarà a Brussel·les.
Deixa un comentari